مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در سومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی: فرهنگ دوسوتوانی راهکاری برای گذار از مونتاژ به نوآوری
پنجشنبه,04 بهمن, 1397

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در دومین روز سومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی پنلی با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، منوچهر منطقی رئیس مرکز فضایی ایران، ارسلان امیری معاون مدیرعامل بانک پاسارگاد و آذر صائمیان نایب رئیس انجمن مدیریت ایران در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.


بنا به این گزارش در این پنل ابوالفضل کیانی بختیاری اظهار داشت: هنجارها و ارزش‌های فرهنگی که رد پای آنها در سال‌های اولیه و سازنده سازمان وجود دارد، اهمیت زیادی در مسیر توسعه آن در آینده خواهد داشت؛ به بیان دیگر روحیات و فرهنگ تیم موسس سازمان، تاثیر زیادی در آینده سازمان دارد و یک وابستگی به مسیر را بوجود می آورد.

 وی خاطر نشان کرد: وابستگی به مسیر می‌تواند نهادها را «ناکارآمد» کند، سازمان های وابسته به مسیر به‌ سادگی و به‌ سرعت به تغییر اوضاع محیطی واکنش نشان نمی دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص ضرورت توجه به رویکرد توانمندی‌های پویا گفت: توانمندي­هاي پويا به توانايي بنگاه براي ادغام، ساخت و باز پيكره­بندي شايستگي­های داخلي و خارجي به منظور پاسخگويي به محيط­هاي با تغييرات سريع فناورانه گفته مي­شود. بنابراين توانمندي­هاي پويا توانايي سازمان براي دستيابي به اشكال جديد و نوآورانه مزيت رقابتي و مسیر سازی بر اساس توسعه دارائی‌های مکمل همچون برند جدید، نیروی انسانی توسعه یافته، تکنولوژی جدید و ... را میسر می سازد.


کیانی بختیاری ضمن بیان منحنی دوم حیات بنگاه ها درباره مفهوم دوسوتوانی گفت: در مورد سازمان­ها، دوسوتوان بودن نیازمند سازمان­هایی است که هم از اکتشاف و هم از بهره‌برداری برای موفقیت استفاده می­کنند.

وی خاطر نشان کرد: دو سو توانی یک قابلیت مدیریتی است که مدیران سازمان را در بهره برداری از فرصت های موجود و کشف فرصت های جدید توانمند می سازد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان این موضوع که بهره برداری و اکتشاف از جمله عناصر مهم یادگیری سازمانی به شمار می آیند، عنوان داشت: یادگیری سازمانی با اهداف رقابتی متضاد در ارتباط است و از طریق نوآوری مستمر و ایجاد دانش جدید سازمان را در دست یابی به مزیت رقابتی تشویق می کند و بر این اساس سازمان ها برای بقا و موفقیت طولانی مدت نیازمند انطباق بین اهداف متضاد هستند.

کیانی بختیاری  تصریح کرد: برخورداری مدیران از چنین توانایی و قابلیتی، به سازمان ها کمک می کند تا به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست یابند و با توجه به شرایط رقابتی بتوانند به جایگاه خود در مقایسه با سایر سازمان ها پی ببرند.

وی با برشمردن نمونه هایی از رویکرد دوسوتوانی در شرکت ها گفت: هنر دوسوتوانی، داشتن ظرفیت دستیابی همزمان به بهره برداری یا عملکرد عالی در فعالیت‏های روزانه و همچنین اکتشاف به معنای توانایی سازمان برای نوآوری و تغییر در واکنش به تقاضای متغیر محیط است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ارکان پیاده سازی فرهنگ دوسوتوانی را رهبری و فرهنگ؛ افراد و مهارت ها؛ ساختار؛ فرآیند و روش ها؛ سیستم و ابزارها و مدیریت عملکرد بنگاه عنوان داشت و افزود: بارزترین رویکردهای فرهنگ دوسوتوانی شامل متنوع سازی کسب و کار؛ خودسازماندهی و اکوسیستم است.

کیانی بختیاری درخصوص ایجاد فرهنگ دوسوتوانی در سازمان مدیریت صنعتی گفت: علاوه بر حفظ مسیر قبلی که مبتنی بر مشاوره و تحقیق، آموزش، دانش و نشر؛ اعتباربخشی و فعالیت های شبکه نمایندگی های سازمان می باشد، مسیرسازی های جدیدی را شکل داده ایم از جمله مدیریت مسئولیت اجتماعی بنگاهها و سازمان ها(CSR) ؛ مدیریت کسب و کار های دانش بنیان؛ مدیریت فناوری و نوآوری؛ مدیریت صنایع معدنی؛ مدیریت نفت و گاز و پتروشیمی؛ مدیریت صنایع کوچک و متوسط؛ مدیریت هوا و فضا؛ مدیریت تحول دیجیتال؛ دوره های مدیریت دانش مشتری(CKM).

وی افزود: مسیرسازی های جدید دیگری نیز در سازمان انجام داده ایم همچون، تازه های نشر مدیریت در راستای پارادایم "جامعه 5 (Society 5.0)" ، انقلاب صنعتی چهارم، راه استارت آپی، اکوسیستم فناوری و نوآوری ، مدیریت استعداد جهانی و...؛ ایجاد حلقه مشاورین علمی در راستای فناوری های نوظهور در صنعت کشور؛ ایجاد گروه های مشاوره تخصصی صنعتی؛ ایجاد شورای فرهنگ و تکنولوژی با همکاری سازمان اکو؛ راه اندازی مدیریت ارتباط صنعت با دانشگاه ؛ راه اندازی دپارتمان آموزش از راه دور و مجازی و ایجاد مرکز توسعه اشتغال دانش آموختگان که تمامی این فعالیت ها در راستای ایجاد فرهنگ دوسوتوانی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره راهبری دوسوتوانی در ایدرو اظهار داشت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، می باید در جهت دوسوتوانی سازمانی (اکتشاف و بهره برداری)، در صنایع هدف همچون حمل و نقل(خودرو، دریایی، ریلی، هوایی)، صنایع نوین (الکترونیک و میکروالکترونیک، بیوتکنولوژی، مواد پیشرفته، IT  و ICT)، نفت و گاز و پتروشیمی) به سمت فناوری های جدید و آینده دار حرکت کند و در راستای تجاری سازی فناوری های نوظهور، به احصاء یک مدل همکاری مناسب به کمک سازمان مدیریت صنعتی مبادرت ورزد.

وی تاکید کرد: گذار از پارادایم مونتاژ به نوآوری، جزء با فرهنگ دوسوتوانی قابل انجام نیست.

در این پنل منوچهر منطقی نیز اظهار داشت: فرهنگ سازمانی برای تبدیل رویکرد تهدید به فرصت باید مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس مرکز فضایی ایران ضمن آرائه آماری درخصوص ارتقاء عملکرد صنعتی کشور قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: صنایع با فناوری های پایین نمی توانند درآمدهای بالا را ایجاد نمایند و کمکی به خروج کشور از تله درآمد متوسط نمی کنند.

منطقی ضمن بیان سازو کارهای آینده سازمان های کشور اظهار داشت: از اقتصاد سنتی باید به اقتصاد دانش بنیان عبور کنیم  چرا که تعامل بین المللی و اقتصاد دانش بنیان می توانند باعث دستیابی سازمان های ایرانی به درآمدهای بالا گردند.

وی در پایان بر لزوم استفاده از فناوری های جدید در تولید تاکید کرد.

دیگر سخنران این پنل ارسلان امیری بود که در خصوص چگونگی تبدیل تهدید ها به فرصت در بانک پاسارگاد و فرهنگ سازمانی ایجاد شده در این بانک و آثار و نتایج آن به تفصیل توضیحاتی ارائه داد.

1 - 50 Next
خانه