در شانزدهین دوره اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی اعلام شد: یک تندیس زرین و دو تندیس سیمین سهم سازمان های متعالی کشور
دوشنبه,06 اسفند, 1397

 به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی،  شانزدهمین دوره اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی " با موضوع رهبری سازمانی در محیط ناپایدار ، 6 اسفند ماه  با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مقامات، مدیران ارشد سازمان های متعالی کشور و متخصصان این حوزه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما  برگزار شد.


بنا بر این گزارش، شرکت فولاد خوستان با کسب امتیاز لازم در بازه 650 الی 700  امتیاز موفق به دستیابی به تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی شد.

شرکت های "مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا" و "هولدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه" نیز موفق به کسب تندیس سیمین در باره 550 تا 600  امتیاز شدند.

در آغاز این همایش کیانی‌بختیاری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت اقتصاد مقاومتی در ایران اظهار داشت: امسال نیز مانند چند سال گذشته با عنوان اقتصاد مقاومتی نام گذاری شد که این موضوع اهمیت این شیوه اقتصادی را در ایران نشان می دهد. از موارد مهم  در اقتصاد مقاومتی محور قراردادن رشد بهره‌وري در اقتصاد با تقويت عوامل توليد، توانمندسازي نيروي كار، تقويتِ رقابت‌پذيري اقتصاد است که لازمه آن برنامه ريزي براي ارتقاء كيفيت و رقابت پذيري در توليد است.

 

وی خاطرنشان کرد: تقويت فرهنگ جهادي و توسعه مديريت مخاطرات اقتصادي از طريق تهيه اجرای طرح‌هاي واكنش هوشمند، فعال، سريع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌هاي داخلي و خارجي و همچنین توليد ثروت، بهره‌وري، كارآفريني، سرمايه گذاري و اشتغال مولد از دیگر زیرساخت های مورد نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با بیان این موضوع که نگرش علمی، سیستماتیک و نتیجه گرا به مدیریت، زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است، "نوآوری در کسب و کار"، "تولید رقابت پذیر"، "ایجاد ارزش افزوده و ثروت آفرینی" و "درونزایی و شکوفایی اقتصاد از درون" را از جمله عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

کیانی بختیاری هدف از استقرار نظام تعالی سازمانی را استقرار رویکرد مدیریت سیستماتیک به جای مدیریت مبتنی بر فرد و شیوه سنتی، ارتقای سطح کیفی خدمات و محصولات و نیز ارتقای بهره وری نهاده های تولید محصول یا خدمت عنوان نمود.

وی خلق ارزش برای کلیه ذینفعان؛ دستیابی به اهداف ترسیم شده در بهترین سطح؛ ثروت آفرینی و توسعه پایدار و نهایتاً تاثیر گذاری مثبت مستقیم یا غیر مستقیم بر نظام اقتصادی و اجتماعی کشور را از دیگر اهداف استقرار نظام تعالی سازمانی بیان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در خصوص مهم ترین کاربردهای نظام تعالی سازمانی در اقتصاد مقاومتی گفت: نظام تعالی سازمانی کمک می کند سازمان ها با ابزاری برگرفته از دانش نوپدید مدیریت و با تکیه بر منابع بومی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی قدم بردارند.

وی افزود: روش های ترویجی- تشویقی مانند جایزه تعالی سازمانی، فرهنگ سازی رویکردهای مدیریتی متعالی از مضامین مستتر در سیاست های  اقتصاد مقاومتی است.

 

کیانی بختیاری با تاکید بر ضرورت استقرار رویکرد های نوظهور مدیریتی برای تعالی سازمانی اظهار داشت: رویکردهای مدرن مدیریتی دارای مزیت هایی برای اقتصاد است ازجمله افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع؛ تقویت نظام خلاقیت و نوآوری در خلق ارزش برای ذینفعان و توسعه و استقرار اصول بنیادین مسولیت اجتماعی و توسعه پایدار و نظام های پاسخگویی به جامعه.

وی افزود: از دیگر مزیت های استقرار رویکرد های نوین مدیریتی، توسعه نگرش سیستمی مدیران برای تصمیم گیری و عبور از شرایط بحرانی؛ تقویت سرعت و ابتکار عمل مدیران در انطباق راهبردها با شرایط محیطی با رویکرد علمی و رشد ارزش افزوده در سازمان ها ، شرکت ها و در نتیجه بهره مندی همه ذینفعان از جمله کارکنان، سهامداران، دولت و اقتصاد و شهروندان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان مفاهیم مرتبط با موج 4 صنعت، گفت: تأثیرات مثبت این انقلاب افزایش کارایی از منابع، اعتلای بهره‌وری، بهبود کیفیت زندگی، تأثیر مثبت در محیط زیست، هزینه‌ی پایین ارائه‌ خدمات، ایمنی بالاتر، لجستیک بهتر، تغییر در بازارهای کار و مهارت، ایجاد کسب‌وکارهای جدید، طراحی محصولات قابل اتصال به اینترنت اشیاء واضافه شدن خدمات دیجیتال برای محصولات است.

وی در خصوص تحول دیجیتال اظهار داشت: تحول دیجیتال به معنای استفاده از فناوری اطلاعات برای تسهیل در فرآیندهای جاری نیست، بلکه تحولی عمیق است که مدل فعالیت و تمامی  ابعاد سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

کیانی بختیاری ضمن تشریح ابعاد تحول دیجیتال سازمانی یادآور شد: با ورود فناوری نوین و با استفاده از نحوه‌های بسیار جدید در تأمین نیاز‌ها، متولیان کسب و کار می‌توانند برای بازاریابی، فروش، توزیع محصولات و موارد از این قبیل، راه‌های متفاوت‌تر و البته سریع‌تر و با کیفیت‌تری را در پیش گیرند. در زمینه‌ تقاضا نیز اوضاع بسیار متفاوت خواهد بود. علاوه بر این دربخش عرضه، بسیاری از مشاغل با فناوری های نوینی روبرو می شوند که کاملا روش های تازه ای برای پاسخگویی به نیازها پیشنهاد می کنند.

وی ظهور و رشد و توسعه کسب و کار های پلتفرمی را نمود ورود به موج 4 صنعت دانست و گفت: پلتفرم‌ها با تسهیل تراکنش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند، درحالی‌که کسب‌وکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را می‌کنند به‌بیان‌دیگر، پلتفرم‌ها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق می‌کنند.

کیانی بختیاری در خصوص ضرورت تحول در مدل تعالی سازمانی گفت: باید سعی کنیم مدل تعالی سازمانی را بنا بر ویژگی های خاص محیط های کسب و کار و براساس نیاز بنگاه ها که مشتریان اصلی این مدل هستند، بازپیکره بندی و اصلاح نماییم.

وی نتایج بازپیکره بندی و تحول الگوی تعالی سازمانی را تحول در مدل های کسب و کار؛تحول در بکارگیری فناوری در کسب و کار؛ تحول در شیوه های خلق ارزش برای مشتریان و تامین کنندگان؛ تحول در ویژگی های سرمایه های انسانی؛ تحول در ویژگی های بنیادین فرآیندهای عملیاتی؛ تمرکز و توجه بیشتر بر نتایج در راستای تحول دیجیتالی و تطابق شاخص های توانمندساز و عملکردی مدل با سیاستهای اقتصادی مقاومتی به عنوان مدل بومی عنوان کرد.

 

در این همایش همچنین از ویرایش نظام نامه جایزه ملی تعالی سازمانی توسط مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و فاطمه پهلوانی رئیس سازمان ملی بهره وری رونمایی شد.

1 - 50 Next
خانه