ضرورت توجه به رویکرد کسب و کار پلتفرمی در شرکت های استارتاپی
یکشنبه,15 ارديبهشت, 1398

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در آئین رونمایی کتاب داستان های استارتاپی در دانشگاه علم و صنعت در خصوص ضرورت توجه به رویکرد کسب و کار پلتفرمی در شرکت های استارتاپی به سخنرانی پرداخت.

 

بنا به این گزارش، کیانی بختیاری در خصوص دلایل تحولات نظام های اقتصادی و کسب و کار در جهان اظهار داشت: حلول موج چهارم توسعه صنعتی؛ ورود همه جانبه فناوری های کلیدی موج چهارم توسعه صنعتی به دنیای کسب و کار و ظهور کسب و کارهای پلتفرمیک، باعث تحولات نظام های اقتصادی و کسب و کار در جهان شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه خاطرنشان کرد: ورود همه جانبه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنیای کسب و کار، حجم عظیمی از داده های تولید شده را پدید آورده که تجزیه و تحلیل آن می تواند به متخصصان کمک نماید.

وی افزود: اکنون  دو و نیم کوینتیلیون بایت داده  در هر روز ایجاد می شود  که این رقم تا سال 2025 ، 4/6 برابر خواهد شد و جالب است بدانیم 90 درصد از داده ها در جهان در طول دو سال گذشته ایجاد شده است.

کیانی بختیاری در ادامه ضمن بررسی رویکرد کسب و کار پلتفرمی اظهار داشت: پلتفرم‌ها با تسهیل تراکنش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند، درحالی‌که کسب‌وکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را می‌کنند؛ به‌بیان‌دیگر، پلتفرم‌ها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق می‌کنند.

وی با بیان ساختار کسب و کار پلتفرمی چهار عملکرد اصلی برای آن عنوان نمود که عبارتند از "ساختن مخاطب"، "متصل‌کردن افراد"، "فراهم‌کردن ابزارها و خدمات اصلی" و "وضع مقررات و استانداردها".

 

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با رده بندی پلتفرم ها به پلتفرم های "بازار خدمات"؛ "بازار کالا" ، "پرداخت"، "سرمایه گذاری"، "شبکه های اجتماعی" ، "پلتفرم های ارتباطی"، "توسعه نرم افزارها" و "پلتفرم های محتوایی" اظهار داشت: پلتفرم‌ها اقتصاد را تسخیر کرده‌اند؛ در سال ۲۰۱۶، چهار مورد از پنج برند ارزشمند دنیا و در سال ۲۰۱۷ هر پنج برند برتر، شرکت‌های پلتفرمی بودند.

وی ضمن ارائه آماری از موفقیت شرکت های پلتفرمی یادآور شد: سرمایه‌گذارها برای پلتفرم‌ها ارزش بیشتری قائل‌اند و بررسی ۵۰۰ سهام برتر در بازار سهام نیویورک نشان می‌دهد که متوسط ضریب درآمد کسب‌وکارهای پلتفرمی ۸٫۹ است. در مقابل، کسب‌وکارهای خطی، بسته به مدل‌شان به‌طور متوسط ضریب درآمد ۲ تا ۴ دارند. همچنین در آسیا در بین ۳۶ شرکتی که بیش از یک‌میلیارد دلار ارزش دارند، ۳۱ پلتفرم وجود دارد که چیزی حدود ۸۶ درصد است. در چین ۸۱ درصد از این شرکت‌ها و در هند نیز از بین ۹ شرکتِ باارزش، ۸ تای آنها پلتفرم‌اند. باتوجه‌به روند کنونی، پیش‌بینی می‌شود در طول ۵ تا ۱۰ سال آینده، بیشترِ شرکت‌های باارزش در سهام نیویورک پلتفرم‌ها خواهند بود. پلتفرم‌هایی که چند میلیارد دلار ارزش دارند، در مقایسه با رقبای خطی‌شان دو برابر سرمایه جذب کرده‌اند. این رقم برای شرکت‌های پلتفرمی ۴۶میلیارد دلار و برای شرکت‌های خطی ۲۱میلیارد دلار است.

 

کیانی بختیاری ضمن تشریح استراتژی های ایجاد کسب و کار پلتفرمیک 7 ضرورت برای توجه جدی به کسب و کار پلتفرمی برشمرد که عبارتند از:

 1- حرکت اقتصاد جهانی به سوی کسب و کارهای پلتفرمی است.

2- پلتفرم ها موجب کاهش چشم گیر هزینه های راه اندازی کسب و کار برای صاحبان مشاغل می شوند.

3- پلتفرم ها موجب سهولت دسترسی و به هم رسانی کسب و کار بین تولید کننده و مصرف کننده می شوند.

4- پلتفرم ها باعث ایجاد بستر وسیع جهت کسب و کار در مقیاس گسترده می شوند.

5- پلتفرم ها فراهم سازی زمینه رشد تکنولوژی به واسطه نیازهای آتی کسب و کارها می شوند.

6- پلتفرم ها  مشاغل جدید را بوجود می آورند.

7- پلتفرم ها موجب توسعه اشتغال وسیع برای نیروی کار جوان به واسطه بهره گیری گسترده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات می شوند.

وی ضمن نتیجه گیری از بحث اظهار داشت: در ایران مصارف تجاری و کسب و کارهای اینترنتی در مقایسه با سایر موارد مصرف کمتر است. مدیران کسب و کاردر هر زمینه‌ای که قصد شروع یک کسب و کار را دارند، ابتدا باید مدل پلتفرم آن را رسم کرده تا اولا محیط را بهتر و دقیق‌تر شناخته و ثانیا" موفقیت بیشتری در بازار های محلی، منطقه ای و بین المللی کسب نمایند. با توجه به رفتار ایرانیان در بکارگیری اینترنت  و شبکه های اجتماعی نیاز به تشویق کاربران به استفاده هدفمند از تکنولوژی و آموزش ایجاد و توسعه کسب و کارهای پلتفرمی دانش بنیان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ، در بخش دیگری از سخنانش به معرفی کتاب "راه استارتاپی" که توسط انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است پرداخت و گفت: نويسنده اين كتاب كه پيشتر كتاب "استارتاپ ناب" را منتشر كرده، معتقد است كه شركت‌هاي بزرگ مي‌توانند با استفاده از ساختارهاي استارتاپي، ايده‌هاي نوآورانه را در خود ايجاد و پرورش دهند و مانند تيم‌هاي استارتاپي براي ايده‌هاي خود جذب سرمايه كنند. اين ساختارها سبب مي‌شوند كه ايده‌هاي جديد به جاي آنكه هزارتوي تصميم‌گيري و جذب سرمايه را در سازمان طي كنند، در كمترين زمان ممكن پرورش يافته و كوتاه‌ترين راه را تا تبديل شدن به محصول يا خدمت جديد طي كنند. در واقع،‌كتاب به شركت‌هاي بزرگ كمك مي‌كند كه با حفظ مزيت‌هاي بزرگي خود، روحيه و فرهنگ كارآفريني و رويكرد تيم‌هاي استارتاپي را در خود به وجود آورند.

1 - 50 Next
خانه