نشست خبری فراخوان بیست و دومین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران برگزار شد
یکشنبه,06 مرداد, 1398

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی از آغاز فراخوان بیست و دومین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100)  خبر داد و اظهار داشت که امسال برای اولین بار نمایشگاهی برای نمایش توانمندی‌های ۵۰۰ شرکت برتر با هدف تقویت اعتماد عمومی و تقویت برند شرکت‌ها نیز علاوه بر همایش رتبه بندی شرکت های برتر، برگزار خواهد شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، کیانی بختیاری در این نشست  با بیان این نکته که يكي از جنبه‌هاي عملياتي شدن راهبرد اقتصاد مقاومتي، عملياتي شدن آن در درون بنگاه‌هاي اقتصادي است، اظهار داشت: سال 1398 بر اساس اهداف استراتژیک اقتصادی و سیاسی کشور و سند اقتصاد مقاومتي، سال "رونق تولید" عنوان یافته است. اين چندمين سال پياپي است كه شعاري اقتصادي سرلوحه شروع سال قرار می‌گیرد که مؤید جايگاه و اهميت نقش اقتصاد در استراتژي‌های کلان جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي اخير است. زماني كه اين گزاره‌ها در كنار ابلاغيه الگوي اقتصاد مقاومتي قرار مي‌گيرد، نوع حركت مطلوب اقتصاد در كشور روشن‌تر می‌شود.

وی یادآور شد: اقتصاد مقاومتي به‌صورت چكيده، از طريق ايجاد يك ساختار تولیدی درون‌زا و برون‌نگر دستیابی به آرمان‌های توسعه اقتصادي كشور را پي مي‌گيرد. بنابراین، به نظر می‌رسد در بررسي و تحليل شعار سال، بايد به استراتژي اقتصاد مقاومتي توجه ويژه نمود و چه‌بسا اگر بنگاه‌هاي كشور در اين مسير قرار نگيرند، امكان عملياتي شدن اين راهبرد ممكن نباشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید نمود: سازمان مدیریت صنعتی در جهت ارتقای توان عملیاتی و مدیریتی بنگاه‌های اقتصادی کشور و با انجام رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران ( IMI-100 )، اهداف مهمی را دنبال می‌کند که از جمله آن‌ها، معرفی و رتبه‌بندی شرکت‌های اثرگذار در اقتصاد ملی و تولید اطلاعات در مورد آن‌ها و نیز، گسترش رقابت بین آن‌ها می‌باشد.

 وی درخصوص نقش  بنگاه بزرگ در اقتصاد گفت: بنگاه‌های اقتصادی بزرگ-مقیاس که فروش بالایی دارند، نقش اساسی در اقتصاد هر کشوری بازی می‌کنند. شواهد آماری داخلی و خارجی نشان از اثرگذاری بنگاه‌های بزرگ در اقتصاد کشورها دارد. آمار و اطلاعات رتبه‌بندی فورچون ۵۰۰، نشان می‌دهد کشورهایی که سهم بالاتری در فهرست فورچون ۵۰۰ دارند، از نظر تولید ناخالص داخلی نیز رتبه بالاتری دارند.

 

کیانی بختیاری افزود: در سال ۲۰۱۷، رتبه اول از نظر سهم درآمدی شرکت‌های لیست فورچون ۵۰۰، به کشور آمریکا با ۶/۲۹ درصد، تعلق داشت. کشورهای چین، ژاپن و آلمان، به ترتیب با سهم‌های ۵/۲۲، ۷/۹ و ۷/۶ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. این در حالی است که رتبه این کشورها از نظر شاخص تولید ناخالص داخلی که معرف قدرت اقتصادی کشورها است، نیز به همین ترتیب می‌باشد. به عبارت دیگر، می‌توان نتیجه گرفت کشورهایی که شرکت‌های بزرگ بیشتری دارند، از اقتصاد قوی‌تری برخوردار هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تاکید بر اهمیت نقش 500 شرکت برتر کشور در تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: از طرف دیگر، اطلاعات IMI-100 مربوط به سال مالی ۹۶ نشان می‌دهد که ۵۰۰ شرکت حاضر در فهرست رتبه‌بندی، ۱‍۴درصد و ۱۰۰ شرکت اول، ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهند. همچنین اگر مجموع فروش ۵۰۰ شرکت بزرگ را با میزان تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۶ مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که میزان فروش ۵۰۰ شرکت معادل ۴۴ درصد تولید ناخالص داخلی است که به‌نوعی می‌تواند گویای این مطلب باشد که مجموعه‌ی ۵۰۰ شرکت و شرکت‌های پیشین آن‌ها در زنجیره تأمین، به‌طور تقریبی در ۴۴ درصد تولید ناخالص داخلی، نقش داشته‌اند.

وی درخصوص سهم بنگاه‌های اقتصادی بزرگ ایران، در صادرات غیرنفتی گفت: در سال ۱۳۹۶ ، کل صادرات غیرنفتی ۴۷ میلیارد دلار بوده است، این درحالی است ‌که صادرات ۵۰۰ شرکت حاضر در فهرست IMI-100، ۲۷ میلیارد دلار، یعنی ۵۶ درصد کل صادرات غیرنفتی سهم داشته است. سهم بالای صادرات ۵۰۰ شرکت از صادرات غیرنفتی ، نشان‌دهنده فعال بودن این بنگاه‌های اقتصادی در بازارهای جهانی است.

کیانی بختیاری درخصوص تاثیرگذاری بنگاه‌های اقتصادی بر سایر متغیر‌های اقتصادی اظهارداشت: این بنگاه‌ها در مقوله اشتغال‌زایی نیز سهم به‌سزایی در به‌کارگیری نیروی کار دارند. رشد پایدار اقتصادی و حرکت در چارچوب اقتصاد مقاومتی، مستلزم افزایش توان رقابتی بنگاه‌ها و به دست آوردن سهم بیشتر از بازارهای جهانی است. در نتیجه‌ی این افزایش توان رقابتی، بنگاه‌ها می‌توانند رشد کرده و در نتیجه، نیروی انسانی بیشتری را به کار گیرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ذینفعان رتبه بندی IMI-100 را شامل بنگاه های اقتصادی؛ سازمان های حاکمیتی و سیاست گذاران اقتصادی؛ سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و پژوهشگران و دانشجویان عنوان نمود و در خصوص تحللی روند اقتصادی کشور گفت: با مشاهده نتایج رتبه¬بندی شرکت¬ها و به خصوص روند نتایج در سال¬های مختلف، تحولات عرصه اقتصاد بنگاهی از منظری شفاف¬تر قابل مشاهده خواهد بود. با بررسی مداوم نتایج   رتبه¬بندی بنگاه¬ها، تشخیص جهت حرکت کسب و کارهای اقتصادی و شناسایی دورنمای رونق و رکود در صنایع مختلف براساس اطلاعات معتبر و مستند میسر خواهد بود و این امر ، دست اندر کاران سیاست گذاری های اقتصادی و صنعتی را در اخذ تصمیمات اقتصادی متناسب در راستای اهداف بلند مدت اقتصادی کشور یاری خواهد داد.

وی در همین ارتباط افزود: امسال یک پایگاه اطلاعاتی راه اندازی می کنیم تا اطلاعات 21 سال گذشته رتبه بندی شرکت های برتر ایران، برای تحلیل های اقتصادی در سطح کلان استفاده شود.

در این نشست خبری مجید درویش مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر ضمن برشمردن شاخص های این رتبه بندی اظهار داشت: در رتبه‌بندي شركت‌هاي برتر ايران و رتبه‌بندي‌هاي مشابه فوق الذكر، ابتدا 500 شركت براساس شاخص"ميزان فروش (درآمد)" انتخاب و رتبه‌بندي مي‌شوند. پس از آن، اين 500 شركت براساس شاخص‌هاي ديگري نيز رتبه‌بندي مي‌شوند. نكته مهم اين است كه يك شركت، در شاخص‌هاي مختلف، رتبه‌هاي متفاوتي مي‌گيرد، يعني مثلا ممكن است در شاخص فروش رتبه 10 را داشته باشد ولي در شاخص "سودآوري" رتبه 45 را به دست آورده باشد. به عبارت ديگر، شاخص‌هاي مختلف در اين رتبه‌بندي‌ها با هم ترکیب نمی‌شوند تا در مجموع، به يك شركت، يك رتبه تعلق گيرد.

 

وی افزود: شاخص‌های رتبه‌بندی IMI-100، شاخص های کمّی هستند و مقادیر آنها از "صورت‌های مالی حسابرسی شده " شرکت‌ها استخراج می‌شود. بنابراین‌، بر خلاف بسیاری از ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌ها که در رتبه‌بندی شرکت‌ها قضاوت ارزیابان دخالت دارد و یا از خود اظهاری شرکت‌ها استفاده می‌کنند‌، در رتبه‌بندی IMI-100‌، نرم افزار مربوط، براساس مقادیر عددی، رتبه هر شرکت را مشخص می‌کند و هیچ قضاوتی توسط اجرا کنندگان رتبه‌بندی صورت نمی‌گیرد.

مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر ایران ضمن ارائه آماری از سهم گروه های صنعتی از نظر میزان فروش، میزان صادرات و میزان اشتغال زایی عنوان کرد: براساس رتبه بندی سال 97 بانک ها و خودروسازی ها از نظر اشتغال زایی، رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

مجید درویش در خصوص مقایسه اطلاعات IMI-100‌ با رتبه بندی های دیگر گفت: اطلاعات ديگري كه در این رتبه‌بندي ارائه مي‌شود، اطلاعات مربوط به رتبه‌بندي 500 شركت بزرگ آمريكا و 500 شركت بزرگ تركيه وهند و مقايسه اين سه رتبه‌بندي و شركت‌هاي آن ها با رتبه‌ بندي IMI-100 و 500 شركت ايران است که اين مقايسه‌ها اطلاعات مفيدي در زمينه مقايسه صنايع و رشته‌هاي مختلف كسب و كار در اين چهاركشور ارائه مي‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان گفت: فعالیت دیگری که در این رتبه بندی انجام می شود، مشخص نمودن پراکندگی استانی 500 شرکت در کشور است که میزان اثرگذاری استان ها در اقتصاد کشور را نشان می دهد، به این معنی که مشخص می کند کدام استان ها از نظر اقتصادی و صنعتی قوی تر هستند که تهران، اصفهان و خوزستان رتبه های اول تا سوم را در این زمینه دارا هستند. همچنین مشخص می کند که هر استان در چه صنایعی تمرکز دارد.

مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر ایران افزود: سازمان مديريت صنعتي در سال 1398 براي بیست و دومین سال متوالي رتبه‌بندي شركت‌هاي برتر ايران را انجام می دهد و 500 شركت بزرگ و موثر در اقتصاد كشور را طي همايشي که در 29 دی ماه سال جاری برگزار می شود، معرفی خواهد کرد که اين همايش با حضور مقامات كشوري، مديران شركت‌هاي برتر و بزرگ ايران، صاحب نظران اقتصادي و خبرگان صنعتي برگزار مي‌شود و در آن، از شرکت های برتری که رتبه های ویژه ای کسب می‌کنند، تقدیر خواهد شد.

یادآور می شود که آخرین مهلت برای ثبت نام در این رتبه بندی 31 شهریورماه 98 است.

1 - 50 Next
خانه