مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در کنفرانس ملی انفورماتیک عنوان کرد: بازیابی تعاملی اطلاعات و خلق نیاز های جدید برای بازار
چهارشنبه,25 دی, 1398

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابوالفضل کیانی بختیاری در اولین کنفرانس ملی انفورماتیک که با تأکید بر جنبه‌های بنیادی، کاربردی، راهبردی و توسعه‌ای انفورماتیک و با رویکرد علمی و تحقیقاتی برگزار شد، با موضوع "علم داده و ضرورت بازیابی تعاملی اطلاعات" به سخنرانی پرداخت و درخصوص این که چه چیزی تحول دیجیتال نیست، اظهار داشت:


انجام توليد به روش سنتي و راه‌اندازي يك وب‌سايت فروش، یا تجهيز بدون استراتژي زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات، تحول ديجيتال نيست. آنلاين كردن برخي فعاليت‌هاي سنتي كسب‌وكار، همچنین ديجيتالي كردن تجربه مشتري، تحول ديجيتال نيست.

کیانی بختیاری با بیان این نکته که تحول دیجیتال یعنی خروج از وابستگی به مسیر گفت: سازمان ها معمولا در نیمه عمر دچار یک وابستگی به مسیر می شوند. وابستگی به مسیر می‌تواند نهادها را «ناکارآمد» کند، سازمان های وابسته به مسیر به‌سادگی و به‌سرعت به تغییر اوضاع محیطی واکنش نشان نمی دهند.

وی افزود: تحول دیجیتال یعنی دوسو توانی. منظور از دوسو توانی بودن، توانایی کار کردن با هر دو دست چپ و راست و به طور همزمان و برابر است. در مورد سازمان­ها، دو­وجهی بودن نیازمند سازمان­هایی است که هم از بهره‌ برداری و هم اکتشاف برای موفقیت استفاده می­کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، تحول ديجيتال را تحول بنيادين در فعاليت‌ها؛ فرايندها، شايستگي‌ها و مدل كسب‌ وكار و توسعه نوآوري وخلق ارزش براي مشتريان به کمک استفاده از فناوري‌ها عنوان نمود.

کیانی بختیاری در ادامه به تشریح مقوله انقلاب صنعتی چهارم؛ در عصر تحول دیجیتال؛ مولفه های بنیادین و برخی از فناوری های مورد توجه در آن پرداخت.

وی درخصوص آموزش در انقلاب صنعتی چهارم گفت: در دانشگاه‌های هوشمند پلتفرمیک، افزایش ارتباط بین تمام طرف‌های درگیر در زنجیره ارزش آموزش عالی ( دولت، صنعت، دانشگاه، مردم، محیط زیست و ...) و توسعه اکوسیستم آموزشی و نوآوری وجود دارد و مدارک بین‌رشته‌ای، چند رشته‌ای و فرا رشته‌ای ارائه می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطر نشان کرد: در انقلاب صنعتی چهارم، آموزش به عنوان خدمت ارائه می شود  و موسسات آموزش عالی با مسئولیت اجتماعی مشخص و ذینفعان متعدد فعالیت می کنند.


وی در خصوص شیوه تحقیق و توسعه در انقلاب صنعتی چهارم گفت: پلتفرم جمع سپاری حل مساله ایجاد می شود. علاوه بر این شبکه های طرح مساله و حل مساله در اکوسیستم حل مسئله تشکیل می شود و خلاقیت به صورت  نوآوری باز صورت می گیرد.

کیانی بختیاری درباره گروه های شغلی مورد تقاضا در صنعت 4.0 یادآور شد: در صنعت 4.0  شغل های نوظهوری مثل طراح اكوسيستم سايبري؛ متخصص کلان داده و تحليل داده؛ آموزش‌دهنده ربات؛ معمار فرهنگ مجازي؛ يكپارچه‌ساز هوش مصنوعي، داده‌ها و استعدادها؛ طراح پلتفرم های کسب و کار؛ طراح پلتفرم ها و اکوسیستم آموزشی؛ متخصص شبکه و زنجیره های بلوکی؛ متخصص تولید ارز دیجیتال، متخصص مدیریت شبکه های اجتماعی و... پدید می آیند.

وی در ادامه از افزایش ارتباط دستگاه‌های هوشمند دارای اینترنت اشیا خبر داد و گفت:روزانه در حدود ۲٫۵ کوینتیلیون بایت اطلاعات تولید می‌شود که ۹۰ درصد این اطلاعات در دو سال اخیر ایجاد شده است.

شمار ارتباط دستگاه‌های هوشمند دارای اینترنت اشیا با یکدیگر از ۲ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۰۶ به ۷۵٫۵ میلیارد دستگاه تا سال ۲۰۲۵ خواهد رسید، همچنین در سال ۲۰۲۵ از دستگاه‌هایی مانند دروبین‌های امنیتی، ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، زیرساخت هوشمند و غیره طیف وسیعی از اطلاعات تولید خواهد شد.

 مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه ضمن اشاره به افزایش ۲۰ برابری میانگین تعاملات روزانه بازیابی اطلاعات تا ۱۰ سال آینده گفت: تأثیر نهایی این انفجار در تعاملات اطلاعات، منجر به تغییرات در جامعه و در کیفیت جریان روزمره انسان‌ها ملموس خواهد بود.


وی در ادامه پیرامون ساختار داده‌ها، اظهار داشت: مجموعه داده‌های تولید شده از داده‌های ساختار یافته و غیرساختار یافته تشکیل شده است که پیدایش حجم عظیمی از داده‌ها مربوط به داده‌های غیر ساختاریافته است که در تحلیل این داده‌های عظیم با چالش‌هایی از جمله ابهام در تجزیه و تحلیل کلان داده‌های کلان غیرمرتبط، پیدا نمودن موردهای کاربری بجا و صحیح، اعتماد به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل و خلاقیت در پیدا کردن منابع روبرو می‌شویم.

کیانی بختیاری لازمه پیدا نمودن موردهای کاربری بجا و صحیح را نگرش اولیه حاصل از تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها دانست و بیان کرد: بازاریابی تعاملی اطلاعات در واقع تعامل میان انسان و رایانه برای بازیابی اطلاعات با حداکثر میزان نفوذ اندیشه‌های انسانی در فرآیندهای سیستم‌های ذخیره و بازیابی است که در معنایی دیگر یعنی مطالعه و ارزیابی مخاطبان با سیستم‌های اطلاعات و رضایت آن‌ها از اطلاعات بازیابی شده است.

وی پس از بررسی درآمدهای حاصل از تحلیل داده‌های کلان در سراسر جهان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، با تاکید بر اهمیت دستیابی به اطلاعات در کسب و کار گفت: در داده‌های غیرساخت یافته تکراری، رکوردهای زیادی که مورد علاقه کسب و کار باشد وجود ندارد، اما در مقابل، تقریبا بیشتر داده‌های ساخت یافته غیرتکراری، مورد علاقه کسب و کارهای اینترنتی موجود است.

 کیانی بختیاری در ادامه بیان کرد: اهمیت بازیابی اطلاعات در کسب و کارها، اطلاعاتی است که استخراج شده و این داده‌های عظیم منجر به ایجاد شناخت از سبک زندگی مصرف‌کنندگان خواهد شد و بازیابی تعاملات اطلاعات و تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراجی شده علاوه بر تامین دقیق و هدفمند نیازهای مشتریان موجب تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و خلق نیازهای جدید برای بازار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان تاکید کرد: در اقیانوس بیکران اطلاعات ساختاریافته و غیرساختاریافته می توان به کمک دانش بازیابی تعاملی اطلاعات  که علمی میان رشته ای است به بازنمایی، سازماندهی، ذخیره و مدیریت اطلاعات با هدف رفع نیازها، تامین رضایت و تسهیل دسترس پذیری کاربران پرداخت وگوهر دلخواه را صید نمود.

1 - 50 Next
خانه