مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در همایش بیست و دومین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران عنوان کرد: شرکت های بزرگ مسئولیت پذیری در قبال جامعه را توسعه می بخشند
یکشنبه,29 دی, 1398

ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در همایش بیست و دومین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران، شرکت های بزرگ را پیشران و لکوموتیو ایجاد رشد  و توسعه اقتصادی در کشور عنوان نمود و نقش آنها را بر شاخص های اقتصادی متذکر شد.


وی تاکید کرد: شرکت های بزرگ با کمک به اشتغال، پرورش دهنده استعداد و خلاقیت نیروی کار هستند و مسئولیت پذیری در قبال جامعه را توسعه می بخشند.

کیانی بختیاری تصریح کرد: علاوه بر این، شرکت های بزرگ سطح رفاه پایدار اجتماعی را ارتقاء می بخشند و با استفاده از اهرم تولید، بعنوان نیروی کاهنده و ضد تورمی عمل می نمایند.

وی همچنین شرکت های بزرگ را متعادل کننده تراز تجاری و تاثیر گذار بر تولید ناخالص داخلی عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص اصول مانایی بنگاه ها ضمن تاکید بر آینده پژوهی و برنامه ریزی  برای آغاز چرخه دوم حیات گفت: سازمان های بزرگ باید به توانمندی‌های پویا توجه نمایند چرا که توانمندي هاي پويا توانايي سازمان براي دستيابي به اشكال جديد و نوآورانه مزيت رقابتي  و مسیر سازی بر اساس توسعه دارائی‌های مکمل را میسر می سازد.

کیانی بختیاری افزود: توانمندي­هاي پويا به توانايي بنگاه براي ادغام، ساخت و باز پيكره­بندي شايستگي­های داخلي و خارجي به منظور پاسخگويي به محيط­هاي با تغييرات سريع فناورانه گفته مي­شود.

وی با بیان این تعریف که مانایی یعنی فرهنگ دوسو توانی اظهار داشت: دو­وجهی بودن سازمان­ یعنی سازمان هم از طریق بهره‌برداری از وضع موجود  و هم اکتشاف، افق های جدید برای موفقیت استفاده می­کند. در نتیجه مانایی یعنی حرکت به سوی سازمان هیبریدی که گونه ای از سازمان های دوسوتوان است که از یک طرف دارای بال ماموریت  اجتماعی و زیست محیطی است و از طرف دیگر دارای بال کسب و کار و درآمد زا می باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی مانایی را توجه به اصول مشترک نوآوری ها عنوان نمود و با برشمردن 10 دلیل موفقیت شرکت های بزرگ گفت: این شرکت ها برخوردار از مدیری دوراندیش و دارای چشم انداز رفیع هستند و کالا یا خدماتی ارائه می دهند که مورد نیاز مردم است و افزون براین، نیازهای جامعه فردا را برطرف می کند.

کیانی بختیاری خاطر نشان کرد: دراین شرکت ها فرد مناسب در جای مناسب قرار دارد و مجموعه کارکنان به اصول کار تیمی معتقد هستند و محیط مطلوب کاری ایجاد می کنند. در این شرکت ها به کارهای درست پاداش می دهند و به دنبال نوآوری هستند و به گذشته نمی چسبند. علاوه بر این از قوانین و استانداردهای محلی و بین المللی پیروی می کنند. از اصول مالی و اقتصادی سر درمی آورند و شاخص های مورد نظر را دنبال و پول سازی می کنند. همچنین از نقاط قوت و ضعف خود آگاه هستند و تهدیدات و فرصت های موجود در جامعه را می شناسند.


وی در ادامه به بیان سابقه سازمان مدیریت صنعتی در رتبه بندی شرکت های برتر ایران پرداخت و مهم ترين اهداف این رتبه‌ بندی را توليد اطلاعات در مورد بنگاه‌ هاي اقتصادي كشور و  شفاف‌سازی فضای کسب و کار ؛ رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی؛ گسترش رقابت بين بنگاه ‌های اقتصادی و استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی صنعتی در کشور عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان رتبه بندی های مشابه در سطح جهان، منطقه و کشورها گفت: 500 شركت براساس بالاترين ميزان فروش (درآمد) مشخص و بر این اساس به پنج دسته صدتايي تقسيم مي‌شوند؛ علاوه بر این، شركت‌هاي هر دسته براساس 32 شاخص ديگر با هم مقايسه و رتبه بندي مي‌شوند. و به اين نحو شركت‌هايي با هم مقايسه مي‌شوند كه از نظر اندازه تاحدودي به هم نزديك هستند.

وی با بیان شاخص های رتبه بندی، سهم هر گروه صدتایی از کل فروش، اشتغال زایی و صادرات ۵۰۰ شرکت را تشریح کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی یادآور شد: از بین ۱۰ شرکت برتر کشور، چهار شرکت در حوزه فرآورده‌های نفتی و دو شرکت در حوزه بانک‌ها و موسسات اعتباری بوده و سهم پتروشیمی ها، فلزات اساسی، سرمایه گذاری مالی و شرکت های چند رشته ای صنعتی هر کدام یک جایگاه است.

کیانی بختیاری با ارائه آماری به مقايسه شركت هاي  IMI-100 با   500 فورچون پرداخت و گفت: فروش اولين شركت فورچون  72/4 برابر فروش اولين شركت ايران و فروش پانصدمين شركت فورچون 3/5 برابر فروش اولين شركت ايران است. این درحالی است که فروش اولين شركت فورچون 4/5 برابر فروش صد شركت اول ايران است.

 

وی در خصوص مقایسه 500 شرکت بزرگ ایران ، ترکیه و هند اظهار داشت: فروش اولین شرکت ترکیه  2/3 برابر فروش اولین شرکت ایران ؛ فروش اولین شرکت هند 11/6 برابر فروش اولین شرکت ایران ، فروش صدمین شرکت ترکیه 2/7 برابر صدمین شرکت ایران و فروش صدمین شرکت هند 11/2 برابر صدمین شرکت ایران است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تاکید بر ظرفیت اقتصادی کشور و شرکت‌های ایرانی، تنوع اقتصادي (نفت، گاز، معادن، صنعت و خدمات)، سرمايه انساني  (نیروی کار تحصیل ‌کرده)، رشد شهر نشيني و گسترش  نیازهای تولیدی و خدماتی، فرهنگ كارآفريني (توانایی ایجاد کسب ‌و کا‌رهای نوپا) و موقعيت جغرافيايي راهبردي ايران را عوامل موثر در ایجاد این ظرفیت دانست.

وی در پایان برخی از الزامات رونق تولید از جمله بهینه سازی فضای کسب و کار؛ اصلاح قوانین  مخل تولید ( قوانین در تزاحم و تداخل)؛ مدیریت نقدینگی در جهت افزایش تولید؛ ثبات نظام ارزی ؛ اصلاح نظام بانکی ؛ رفع موانع سرمایه گذاری؛ رفع موانع صادرات و جلوگیری از واردات بی رویه؛ ارتقاء کیفی و رقابت پذیرکردن تولید و تعریف مشوق های لازم  برای رونق تولید را برشمرد و بر لزوم اجرایی شدن آنها تاکید نمود.

 

1 - 50 Next
خانه