در سومین همايش ملی راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی مطرح شد: فرهنگ شالوده اساسی توسعه است
ﺳﻪشنبه,29 بهمن, 1398

در آستانه روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، سومین همايش ملی راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با هدف هم‌ افزایی بخش های فرهنگی و صنعتی کشور، با محوریت فرهنگ صنعتی بر مبنای اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در اين همايش، برخی مقامات و جمعی از مدیران، صاحبنظران، علاقمندان و دست اندركاران امر فرهنگ و صنعت کشور حضور داشته و نیز چندین سازمان دولتی و خصوصی و تشکل علمی و تخصصی همکاری علمی داشتند.

سخنرانی معاون وزیر صمت

 

بنا به این گزارش در این همایش برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنل تخصصی توسعه فرهنگ صنعتی با تمرکز بر فرهنگ، اظهار داشت: آموزش نقش اساسی و کلیدی در توسعه دارد و امروز در جهان توسعه پایدار مبنا قرار گرفته است یعنی توسعه ای که منجر به تخریب دیگر جنبه های زندگی بشر نشود.

وی با بیان این نکته که اهداف توسعه پایدار در دنیا مشخص شده و شامل تمامی جنبه های زندگی انسان است خاطر نشان کرد: یکی از اهداف توسعه پایدار، صنعت، زیرساخت و نوآوری برای حمایت از توسعه اقتصادی و رفاه انسانی با تمرکز بر دسترسی مقرون به صرفه و منصفانه برای همه است.

قبادیان ضمن اشاره به انقلاب های صنعتی در جهان به مباحث مرتبط به انقلاب صنعتی چهارم پرداخت و در خصوص نسل های مختلف دانشگاه گفت: باید الگوی آموزش و پژوهش در نظام دانشگاهی متحول شده و مهارتها و تواناییهای جامعه دانشگاهی در راستای نوآوری و کارآفرینی ارتقاء یابد.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : با روند تحولات ملی و بین المللی و حرکت از جامعه صنعتی به جامعه دانشی وحرکت اقتصاد مبتنی بر منابع، به سوی اقتصاد دانش محور، باید به سمت اتخاذ راهبردهای اثر بخش برویم.

قبادیان خاطرنشان کرد: دانشگاه های کشور باید به سمت دانشگاه های نسل 3 و 4 حرکت کنند. و از الزامات دانشگاه نسل سوم ، کارآفرینی و فرآیند مستمر مهارت آموزی در دانشگاه است که نیاز سنجی ، بررسی محتوای آموزشی و اثر بخشی آن از وظایف دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین می باشد.

وی افزود: در دو دهه اخیر رشد کمی دانشگاه ها خوب بوده اما از لحاظ کیفی حرف و حدیث زیاد است.

قبادیان گفت: از زمان تاسیس دانشگاه در ایران تاکنون، دانشگاه و صنعت ارتباط خوبی با هم نداشته اند و در تلاشیم با طرح تاپ ارتباط صنعت و دانشگاه بهبود یابد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صمت گفت: در طرح تاپ ابتدا بنگاه های صنعتی و معدنی در این سامانه ثبت نام و مشکلات خود را ذکر می کنند و نیازهای بنگاه های صنعتی به طور تخصصی دسته بندی می شود. علاوه بر این دانشجویان ارشد و دکتری پایان نامه و طرح خود را با نیاز بنگاه ها هماهنگ می کنند.

وی ابراز امیدواری نمود که با اجرای طرح تاپ و ایجاد همکاری مستمر صنعت و دانشگاه، کشور به توسعه پایدار دست یابد.

سخنرانی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

 

بنا به این گزارش ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش در پنل تخصصی توسعه فرهنگ صنعتی با تمرکز بر صنعت، در خصوص "فرهنگ، کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی" به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن برشمردن برخی از تعاریف "فرهنگ" اظهار داشت: فرهنگ از برخی از الگوهای فکری و رفتاری تشکیل شده است که مختص یک گروه اجتماعی یا تجمعی از افراد است؛ به همین دلیل معمولا از آن به عنوان فرهنگ ملی، منطقه ای، سازمانی و شغلی و ... یاد می شود. در واقع فرهنگ به معناي ارزش هاي مشترك ميان افراد يك گروه است. علاوه بر این اکثر افراد به بیش از یک گروه تلق دارند و از این رو بیش از یک فرهنگ را در خود درونی کرده اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص فرهنگ سازمانی تاکید کرد: هیچ سازمانی در قرن حاضر در مقایسه با ده سال پیش، در مورد ثبات و پایداری و وضعیت موجودش خودستایی نمی کند. امروزه، ثبات اغلب به عنوان رکود تفسیر می شود. تحقیقات نشان می دهد که متداول ترین دلیل ذکرشده برای ناکامی ها بی توجهی به فرهنگ سازمانی و ناتوانی در تغییر فرهنگ سازمانی است. در واقع نمی توان حتی یک شرکت  موفق را که رهبربازار است نام برد که دارای یک فرهنگ متمایز و کاملا مشخص نباشد.

وی افزود: تغییرات سازمانی به خاطر شدت و سرعت تغییرات در محیط بیرونی یک پدیده اجتناب ناپذیر است و در یک دهه گذشته 46 درصد شرکت های فورچون 500 از فهرست حذف و شرکت های جدید با فرهنگ سازمانی متمایز شکل گرفته اند.

کیانی بختیاری با تاکید بر پيچيدگي فرهنگ گفت: فرهنگ، زنده،گسترده و در سطوح مختلف توزيع شده است، لذا درك و كشف فرهنگ مي تواند يك كار پايان ناپذير باشد. فرهنگ مهم است، چرا که هر اقدامي بدون آگاهي از نيروهاي فرهنگي كه هميشه در كارند، ممكن است پيامدهاي پيش بيني نشده و ناخواسته داشته باشد. فرهنگ مهم است زيرا برآيند نيروهاي عظيم، نهفته و غالبا ناخودآگاهي است كه رفتار فردي و گروهي ما را رقم مي زند و الگوي ذهني، نگرش ها و ارزش هاي مورد قبول ما را تعيين مي كند.

وی تصریح نمود: نوآوري باز و منطق هسته و شبكه، جايي است كه قطعا شاهد برخورد فرهنگ هاي مختلف با هم خواهيم بود. جايي كه سازمان هايي با فرهنگ هاي خاص، در هم مي آميزند، به شيوه هاي گوناگون همكاري و مشاركت مي كنند، آثار فرهنگ آشكارتر مي شود. به تعبیر دیگر، در تركيب فرهنگ ها، در مجموع سه حالت ممكن است پديد آيد: جدايي، چيرگي، در هم آميختگي.

کیانی بختیاری خاطرنشان کرد: موفقيت سازمان در اجراي طرح هاي تحول و تعالي سازماني منوط به همسويي و پشتيباني فرهنگ سازماني است. بدون توجه به وضعيت فرهنگ سازماني و آگاهي و مديريت ميدان نيرويي كه از عوامل پيش برنده و بازدارنده فرهنگ سازماني ايجاد مي شود، عمر تحول چندان طولاني نخواهد بود.

وی تاکید نمود: چالش اصلي زماني است كه افراد با محكمات و الگوهاي ذهني متفاوت در سازمان حضور داشته باشند و به دلايل مختلف از جمله ساختار و قواعد صلب، امكان گفتگو مهيا نباشد. در اين حالت هرچند ممكن است كه رفتارها و گفتارها شبيه هم شود اما در عقايد و باورهاي ذهني، اختلاف نظر پنهان وجود داشته و به دليل امتناع گفتگو، هرگز مطرح نشوند. اين عدم توافق مي تواند در مقاطع كليدي و حساس موجب خسارات جبران ناپذيري شود.

کیانی بختیاری در خصوص اهمیت فرهنگ یادآور شد: خلق و مديريت فرهنگ تنها كار مهم و واقعي رهبران است كه بايد انجام دهند. فرهنگ و رهبري دو روي يك سكه هستند.اگر شما فرهنگ را مديريت نكنيد، فرهنگ شما را هدايت مي كند. رفتارهایی چون نوآوری، تصمیم‌گیری، ارتباطات، سازمان‌دهی، اندازه‌گیری موفقیت و پاداش تلاش، تحت تأثیر فرهنگ سازمانی قرار می‌گیرند.

وی در ادامه ضمن تعریف انواع روش های مدیریت در فرهنگ کشورهای مختلف به بیان ارتباط بین فرهنگ و اقتصاد مقاومتی پرداخت و در خصوص خاستگاه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: «اقتصاد مقاومتی» واژه جدیدی در ادبیات اقتصادی کشورمان می‌باشد که اولین بار در اوج تحریم‌ها یک جانبه و نا عادانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، توسط مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 در دیدار کارآفرینان با  ایشان مطرح و بعد از آن باتوجه به وضعیت اقتصاد کلان کشور توسط نخبگان و آحاد مردم مورد استفاده قرار گرفت و در ماههای پایانی سال 92 نیز مجددا“ با رویکردی جدید سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در 24 بند توسط مقام معظم رهبری به سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت اقدام، ابلاغ تا شاهد حماسه اقتصادی ملت بزرگ ایران اسلامی باشیم.


مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های آسیب پذیری و فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثرکردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است و هدف از آن کاهش وابستگی‌های خارجی و تاکید بر تولید داخلی و تلاش برای خوداتکایی است. همچنين هدف دیگر آن، استفاده کامل و بهینه از ظرفیت‌های موجود و قابل دسترس است.

وی ضمن تشریح استراتژی در زمان اقتصاد مقاومتی گفت: فرهنگ و نگرش مدیریت راهبردی در اقتصاد مقاومتی قاطع ، شجاع و سریع در تصمیم گیری بوده و فرایندهای آن ضروری و دارای ارزش افزوده است.

کیانی بختیاری در ادامه به تفاوت معنای اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوک‌‌‌های خارجی اقتصادی یا همان استقلال اقتصادی است در حالی که مقاومت اقتصاديبه معنای ایستادگی در برابر فشارها و تحمل کمبودهای اقتصادی است.

وی درخصوص ریاضت اقتصادی خاطر نشان کرد: ریاضت اقتصادی به طرحی گفته می‌شود که دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی ، صرفه جویی در مخارج جاری کشور،کاهش هزینه های رفاهی و تعدیل کارمندها در بخش دولتی دست می‌زنند. این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه تمایز میان فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتي در  سطح حاکمیت و بنگاه را تشریح نمود و درباره فرهنگ بازدارنده کارآفرینی گفت: کارآفرینان افرادی هستند که از خود پنداره های منفی ذهنی فاصله می گیرند چرا که تجربیات ناموفق گذشته می تواند ما را اسیر دیوارهای ذهنی کند و این دیوارهای نامریی ذهنی از دیوارهای فیزیکی سخت تر هستند.

وی در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: فرهنگ، شالوده اساسی توسعه است. فرهنگ يعني باورهاي مردم، ايمان مردم، عادات مردم، آن چيزهايي كه مردم در زندگي روزمره با آن سروكار دائمي دارند و الهام بخش مردم در حركات و اعمال آنها است. همچنان که رهبر معظم انقلاب در فرمودند، فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است. فرهنگ، به معناي هوايي است كه ما تنفس مي كنيم.

 

خاطر نشان می شود سومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی به همت مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی و حمایت معنوی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ موسسه فرهنگی اکو؛ دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام و مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران برگزار شد.

1 - 50 Next
خانه