صفحه اصلی

 مشاوره‌ی مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR)



«مسئولیت اجتماعی شرکتی یعنی شرکت چگونه کسب درآمد می‌کند،

نه آن‌که چگونه درآمد خود را خرج می‌کند؟!»

«مسئولیت اجتماعی یک مزیت رقابتی استراتژیک برای شرکت‌هاست، نه یک ابزار کمک به امور خیریه ــ‌ آن‌هم از نوع مساعدت مالی!» مایکل پورتر در کتاب معروف استراتژی رقابتی تأکید می‌کند که ابعاد مسئولیت‌هایی که یک شرکت برای خود، اقتصاد، جامعه و ‌محیط‌زیست باید در نظر داشته باشد، بسیار فراتر از سرریز بخش کوچکی از درآمد و فعالیت‌ها به‌عنوان اعانه، خیریه و عام‌المنفعه است.

پروفسور آرچی کارول، نویسنده و پژوهش‌گر معروف، در توصیف هرم مسئولیت اجتماعی شرکتی، زیربنایی‌ترین مسئولیت هر شرکت را مسئولیت اقتصادی آن می‌داند. بدین معنا که بنگاه اقتصادی نمی‌تواند بدون منفعت مالی و ایجاد درآمد برقرار بماند. پس از آن، مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی کسب‌وکار قرار می‌گیرد. یعنی خلق درآمد و ثروت باید برای تمام ذی‌نفعان حال و آینده منفعت همه‌جانبه در بر داشته باشد. و در نهایت، مسئولیت‌های خیرخواهانه و عام‌المنفعه را ذکر می‌کند. یعنی باید به اقشار نیازمند حمایت یا کم‌درآمد جامعه و گروه‌های آسیب‌پذیر نیز توجه ویژه داشت.

در واقع، از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و کسب‌وکارها انتظار می‌رود به فکر سودآوری و کسب درآمد از طریق روش‌های سالم، فرآیندهای درست، فعالیت‌هایی قانونی و فراتر از استاندارد، و ایجاد نتایج بلندمدت و هوده‌های پایدار باشد.
سه رکن اصلی پایداری شرکتی

سه رکن اصلی پایداری شرکتی عبارت‌اند از: توجه هم‌زمان به منافع و سودآوری شرکت، توجه به کارکنان و مردم جامعه، و توجه به استفاده بهینه از منابع و حفظ محیط‌زیست. بی‌توجهی به هر یک از این ارکان موجب شکست نسبی و ناکامی کسب‌وکار خواهد شد و در بلندمدت شرکت، اقتصاد و جامعه را دچار مشکل خواهد کرد. در یک جمع‌بندی کوتاه، شرکت‌ها باید به مسئولیت‌های اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی خود هم‌زمان توجه جدی داشته باشند.
ما چگونه شما را راهنمایی می‌کنیم؟

مسئولیت اجتماعی، با خلق و ترویج نگرشی چندبعدی و جهان‌شمول، موجب می‌شود تا در هر حركت و فعالیت سازمانی بُعد اخلاقی کامل و عمیقی حضور داشته باشد. بنابراین، پیش از هر چیز، ابتدا تیم مدیریتی باید از تأثیر تصمیمات و فعالیت‌های شرکت بر اقتصاد، اجتماع و محیط زیست آگاه باشد و مسئولانه نقش خود را بپذیرد و تعریف کند. بدین منظور، ما با استفاده از ابزارهای متنوع ترویجی، آگاه‌سازی، سیستم‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای کل مجموعه، شرایط توسعه‌ی ظرفیت تفکر و توان‌مندسازی را فراهم می‌آوریم.

از طرف دیگر، جنبه‌های مدیریتی و سازمانی مسئولیت اجتماعی نیازمند طراحیِ مدل، تدوین نقشه‌ی ‌راه، پیاده‌سازیِ برنامه‌ها و ارزیابی است. با استفاده از درس‌آموخته‌های موجود در این حوزه، الگوبرداری داخلی و خارجی، و بهره‌گیری از ‌روش‌ها و ابزارهای كاربردی متناسب با ظرفیت و ماهیت هر سازمان، می‌توان این دانش تخصصی را به‌درستی تعریف و دست‌یابی به نتیجه‌ی آن را تضمین کرد. ما در این راه، با ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای و پژوهشی همراه شما هستیم. هم‌چنین، وظیفه‌ی خود می‌دانیم تا از طریق انتقال «بینش و نگرش» و «دانش و تجربه» به تیم کارفرما به استمرار اجرای کارها و پایداری نتایج کمک کنیم.

برای تحقق اهداف مذکور، مشاوران متخصص و مجرب ما در حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی شرکتی خدماتی منحصربه‌فرد (مشاوره، مدیریتی، آموزشی و پژوهشی) به شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی ارائه می‌دهند.

یکی از موضوعات مهم شفاف‌سازی است؛ ارائه‌ی گزارش‌های پایداری (به‌رغم آن‌که هنوز الزام قانونی نشده است) به‌انضمام گزارش‌های عملکردی و عملکرد مالی شرکت حائز اهمیت و اثرگذاری بسیار است. ما در برنامه‌ریزی جامع و یک‌پارچه‌ که شرایط مسئولیت اجتماعی را از جنبه‌های مختلف تآمین کند مشارکت فعال خواهیم داشت و همراه شما خواهیم بود. ما کمک می‌کنیم نتایج عملکردی حاصله در قالب و چارچوب‌های استانداردِ گزارش‌دهی و با به‌کارگیری ابزارها و رسانه‌های مناسب، به تمامی ذی‌نفعان و متولیان ذی‌حق ارائه شود. و نیز، فرآیند بهبود مستمر را شکل می‌دهیم تا این مهم همواره در جریان باشد و نتایج و اثرات بلندمدت فعالیت شرکت تضمین و منتشر شود.


 گزارشات پایداری در یک نگاه

سازمان­ها در قبال اجتماع و ذي‌نفعان، بطور منظم و داوطلبانه، گزارشی از برنامه‌ها و شاخص‌های عملکردی خود را در چارچوب‌های متفاوتی تهیه و منتشر می کنند. این گزارش‌ها که معمولا به‌طور سالانه تهیه و منتشر می‌شود، در حوزه2.png مسئولیت های اجتماعی سه سرفصل اصلی را دربر مي‌گيرد:

·    عملکرد اجتماعی

·    عملکرد اقتصادی

·    عملکرد زیست محیطی

 مقصود از ذي‌نفعان: كاركنان، مشتريان، شركاي تجاري، سرمايه‌گذاران، تامين‌كنندگان، فروشندگان، دولت و تشكل‌هاست.

اخبار و اطلاعیه ها